برگزاری نشست های تخصصی در واحد تهران مرکزی

۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۰ کد خبر : ۱۲۹۰۷ اخبار روابط عمومی
تعداد بازدید:۴۵
به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی نشست های تخصصی تحت عنوان « بررسی شخصیت سیاسی و علمی امام محمد باقر (ع) » و «عید الضحی، عید بندگی»برگزار شد.
برگزاری نشست های تخصصی در واحد تهران مرکزی

 

 

 

برگزاری نشست تخصصی « بررسی شخصیت سیاسی وعلمی امام محمد باقر(ع)» در واحد تهران مرکزی

به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی نشست تخصصی تحت عنوان « بررسی شخصیت سیاسی و علمی امام محمد باقر (ع) » برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی، در این نشست احمد برومند استاد دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی  با بیان اینکه، امامت تجلی ذات اعلای الهی است وبرتر از ان است که به وصف در آید، تصریح کرد: خورشید وجود امام که در علم، زهد، عظمت وفضیلت سرامد است هرجا که پا می نهد تاریکی ها را   می شکافد و خورشید پر نور وجودش همه جارا روشن می کند و سراج فتح و چراغ ظفررا می افروزد.

وی افزود: کلیه جلوه های کامل و کاملترین جلوه های انسانی که ملک وفلک رابه شگفتی واداشته است مرهون حیات عارفانه وزندگانی شاهدانه اوست .امام محمد باقر( ع ) در دوران امامتش گامهای بزرگی در تدوین دیده گاهای گوناگون رشته های اخلاق ، فقه ،کلام و تفسیر برداشت.

برومند اظهار داشت: امام محمد باقر (ع )به عنوان رهبر دینی مورد احترام شیعیان است ونیز به عنوان یک فقیه و عالم بز رگ اسلامی مورد احترام اهل سنت است .ایشان در کودکی در حادثه کربلا حاضربودو تمام مصائب وصحنه ها رابه چشم دیدند.

وی افزود: جابر بن عبداله انصاری تنها صحابی زنده پیامبر اسلام (ص) است که امام محمد باقر (ع) را در حالی که کودکی  بیش نبود می بیند و دست اورا می بوسد و اسلام رابه او می رساند. مهمترین نقش امام محمد باقر(ع) تدریس و تدوین نظام مند وعمومی فقه شیعه برای اولین بار است و از دیگر اقدامات امام محمد باقر (ع) ضرب سکه اسلامی بود. وی افزود در زمان عبدالملک مروان سکه رومی رواج داشت تا اینکه به پیشنهاد ایشان سکه های اسلامی ضرب وبجای سکه رومی بکار گرفته شد. مقابله آن امام همام با فرقه های انحرافی، پوچی عقاید منحرفان را آشکار و از پایگاههای فکری وعقیدتی شیعه دفاع می کرد. انتهای پیام/  

برگزاری نشست تخصصی قرآنی « عید الضحی ، عید بندگی » در واحد تهران مرکزی

به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی نشست تخصصی« عید الضحی، عید بندگی » برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی، در این نشست دکتر علی فراهانی استاد گروه معارف واحد تهران مرکزی در تعریف عید گفت : عید از ریشه " عود" و معاد به معنای بازگشت گرفته شده است. عید به معنای بازگشت به فطرت پاک و نخستین انسانی است. همان که خداوند متعال در آیه 30 سوره مبارکه روم فرموده است :« فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ »  "ﭘﺲ [ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻰ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺷﺮﻙ ] ﺣﻖ ﮔﺮﺍﻳﺎﻧﻪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻭﺟﻮﺩﺕ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﻦ [ ﺗﻮﺣﻴﺪﻯ ] ﺭﻭﻯ ﺁﻭﺭ ، [ ﭘﺎﻯ ﺑﻨﺪ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺑﺮ ]ﺳﺮﺷﺖ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺳﺮﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﺵ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺒﺪﻳﻠﻰ ﻧﻴﺴﺖ ؛ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﻳﻦ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ؛ ﻭﻟﻰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺮﺩم ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ [ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺻﻴﻞ ] ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ."

وی با اشاره به آن که صفات فطری, صفاتی هستند که در تمام انسان ها مشترک هستند از قبیل حق طلبی, کمال جویی, پرستش و مهرجویی افزود عید فرصتی برای بازگشت انسان ها به صفات پاک دوران کودکی است: تجربه زندگی با شادی و در زمان حال , بدون کینه و حسادت و به دور از غم و اندوه فردا و آینده نامعلوم.

وی گفت: کلمه عید تنها یک بار در قرآن کریم و در آیه شریفه 114 سوره مبارکه مائده آمده است:" قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزلْ عَلَیْنَا مَائِدَهً مِّنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَهً مِّنکَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازقِینَ " حضرت ﻋﻴﺴﻰ (ع) ﮔﻔﺖ : ﺧﺪﺍﻳﺎ ! ﺍﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ! ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺳﻔﺮﻩ ﺍﻯ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻏﺬﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﻦ ﺗﺎ ﻋﻴﺪﻯ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﻧﺴﻞ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﺎ ، ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺗﻮ ؛ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻯ ﺑﺨﺶ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺯﻯ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻧﻰ ." خود مناسبت زمانی و مکانی عید , یک میراث مشترک در فرهنگ بشری است. شاید نتوان ملتی , فرهنگی و قوم و مذهبی را یافت که دارای عید نباشد.همان گونه که در دعای حضرت عیسی مسیح ( علی نبینا و آله و علیه السلام) در آیه گفته شده است، عید و نزول مائده آسمانی منحصر به زمان خود آن حضرت نیست. خدایا آن را عیدی برای اول و آخر ما قرار بده.  ما مسلمانان نیز علاوه بر اعیاد رسمی خود دارای یک عید هفتگی هستیم واکثریت اعمال عیدها مشترک هستند: پاک سازی ظاهر ( غسل و وضوء), پاک سازی باطن( عبادت در کنیسه, کلیسا, آتشکده, مسجد, مصلی و کلا پرستشگاه ها و معابد), احسان دیگران و اعمالی که در نهایت به یک هدف واحد می رسنداز جمله : نوسازی ظاهری و باطنی و آگاهی بخشی در پرتو رهایی از قیود ظاهری , زمانی و مکانی که در اثر تکرار ملال آور , غم انگیز و فرساینده روح و جسم اند.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان ساخت: عید سعید قربان یا عید الضحی در میان اعیاد اسلامی ویژگی ها و کارکرد های منحصر بفردی نیز دارد. از جمله همین نام ضُحی که معنای نیمروز و برآمدن خورشید است. زمانی که حجاج پس از وقوف در عرفات ( شناخت) ، مشعر ( محل شعور و آگاهی) و مِنا ( سرزمین آرزوها) به قربانگاه و موعد عشق می شتابند. انتهای پیام/

 

 

کلید واژه ها: دانشکده علوم سیاسیاحمد برومندنشست تخصصی فرهنگیعلی فراهانی


۱ رای